lørdag 21. juli 2012

«Når ikke Christian gråt, så gråt jeg» - Christian Paasche og Johan Kaggestad slet i kommentatorboksen

PREGET: Christian Paasche (t.h.) og Johan Kaggestad forteller om den spesielle sendingen for ett år siden. Foto: Anders K. Christiansen, VG.
PARIS (VG Nett) Mens Norge sørget, måtte TV 2-duoen Johan Kaggestad (68) og Christian Paasche (43) kommentere Tour de France for ett år siden.

- Det er den mest krevende jobben jeg har hatt, innrømmer Paasche.

Det har gått ett år siden 77 mennesker, mange av dem svært unge, mistet livet i Regjeringskvartalet og på Utøya.

Sykkelkommentatorene til TV 2 er tilbake i Frankrike, der de befant seg i fjor sommer. Midt under den avgjørende fjelletappen opp Alpe d'Huez så de meldingen på nettsamfunnet Twitter: «Bombe i Oslo».

- Mot slutten av sendingen kom det meldinger om at det muligens var noe på Utøya også. Etter etappen var vi egentlig i villrede om hva dette var for noe, sier Paasche.

Gråt annenhver gang

Sammen med Johan Kaggestad møtte han VG Nett i TV 2s provisoriske studio i byen Chartres i går kveld.

- Da jeg kom til hotellet mitt i Grenoble, sendte internasjonale TV-stasjoner døgnet rundt fra Norge. Men det var først morgenen etter at jeg virkelig forsto omfanget av hvor mange som var drept på Utøya, sier Kaggestad.

- Hvordan var det å gå på jobb, på direkten, da?

- Jeg syntes det var kjempekrevende. Hele teamet var «nede». Vi hadde en samling der vi ble enige om å gjøre jobben, men at vi skulle kutte ut alt før og etter selve etappen. Vi følte at det var greit at det var en tempoetappe, for der er det nok med tall og navn.

- Og så gråt vi annenhver gang. Christian hadde solbriller og gråt mye. Når ikke han gråt, så gråt jeg. Sånn var det, sier Kaggestad.

Klarte ikke snakke

Kollega Paasche ble spurt om å stille på dansk TV før Tour-etappen for et år siden. Etter ett spørsmål, så var det full stopp.

Den rutinerte kommentatoren klarte ikke si noe mer.

- Vurderte dere å kutte ut hele sendingen 23. juli?
- Dersom jeg hadde fått velge, så hadde jeg nok latt være. Men i ettertid er jeg glad for at vi gjennomførte. For det handler om at han ikke skal ta fra oss det også. Men det er den vanskeligste jobben jeg har hatt noen gang, sier Paasche.

Han fikk en rekke positive tilbakemeldinger på Twitter underveis i sendingen. Mange likte den dempede sendingen, der nøktern fakta ble presentert uten engasjement.

TV 2-kommentatorene forholdt seg stille i lange perioder. Bildene fikk tale for seg selv.

Boasson Hagen: - Fryktelig tragisk

Før etappen holdt Tour-rytterne ett minutts stillhet til minne for de drepte. Først i feltet sto Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen.

Sistnevnte sykler i dag inn på Champs-Elysees på vinnerlaget til Bradley Wiggins.

- Kontrasten er veldig stor til jeg opplever her nå, sier Edvald Boasson Hagen til VG Nett.

- Hva tenkte du da du fikk beskjed på toppen av Alpe d'Huez?

- Jeg visste ingenting, så det var veldig spesielt. Man lever i en egen boble her nede. Det er fryktelig tragisk for alle som er berørt, sier Sky-profilen.

I dag, på ettårsdagen for massakren, flytter TV 2 sin Tour de France-sending over på Zebra. Der vil sendingen gå som normalt. Bradley Wiggins og Team Sky, med Edvald Boasson Hagen på laget, skal hylles med champagne i Paris.

- Dersom det blir slik at 22. juli aldri mer kan bli en fest, så har han vunnet. Jeg håper at noen svipper innom oss, og samtidig gjør dette til den minnedagen det skal være, sier Paasche til VG Nett.

Hentet fra: vg.no
Karl Kristian Havik